خودرو جارچی

ساخت وبلاگ

حفاری دورانی

در این روش حفاری، از مته های متنوعی استفاده می شود. مته ها با حرکت چرخشی روی سنگ باعث خرد شدن و ساییده شدن آن می شود و انرژی لازم برای به چرخش درآوردن مته و لوله با کمک سیستم دورانی تأمین می گردد. ازمهمترین عواملی که موجب افزایش سرعت حفاری می شود گل حفاری است که در عملیات حفاری همانند خون دربدن انسان عمل می کند حفاری چاه عمیق بدین صورت که به هنگام چرخش مته از نازل های )سوراخ( موجود بر روی مته خارج شده و کنده های حفاری (Cutting) را با بهره مندی از خاصیت حمل به سطح زمین انتقال میدهد که این عمل باعث افزایش سرعت

 

حفاری ضربه ای

دستگاه های حفاری ضرفه ای و یا سیستم های ضربه ای، دستگاه های ساده ای هستند که برای پژوهشهای آب یابی بسیار مناسب هستند. از این دستگاه ها بیشتر برای حفاری چاه آب که در داخل سنگ های مقاوم قرار دارند، استفاده می کنند. اصول کار سیستم های ضربه ای خرد کردن سنگ فرود می آیند. دستگاه مجهز به یک خرک چهار قطبی و یا یک دکل است که مته های حفاری با یک قرقره برگشت دهنده روی آن آویزان می گردند. این مته ها دارای حرکت رفت و برگشتی می باشند و برای اجرای مانورهای حرکتی پائین و بالا، از دستگاه رفت و برگشت جدا گردیده و به وسیله ای به نام چرخ قرقره که برای نصب لوله ها نیز بکار می رود، اتصال می یابند. خرک های جدا شونده، چوبی و یافلزی هستند. پایه ها روی دالهای سیمانی که قبل از مونتاژ دستگاه آماده می شوند، قرار می گیرند. دکل های خم شونده یا تلسکوپی، دستگاه های خودکار قابل حمل حفاری را مجهز می نمایند. این دکلها به صورت دائمی در پشت یک کامیون نیز می توانند ثابت شده باشند. دکلها باید با کابلهای محکم روی بلوکهای سیمانی استوار شوند

 

تكنولوژی روش های حفاری

انواع روش های حفاری از نظر مسیر حفاری عبارتند از:

حفاری عمودی

در این روش، حفاری بصورت عمود نسبت به سطح زمین انجام می شود اما در هر حفاری یک انحراف از مسیر

(Drift) وجود دارد که در روش عمودی این انحراف باید خیلی کم و در حد 1 تا 2 درجه باشد.

حفاری انحرافی 2

در این روش، مسیر حفاری نسبت به محور عمود بر سطح زمین دارای زاویه است و حتی ممکن است بهنگام حفاری عمودی در یک قسمت رشته های حفاری به دیوار چاه گیر کنند و آزاد کردن آن ها ممکن نباشد و اجباراً به قطع آن قسمت از لوله های حفاری که به دیواره چاه گیر کرده است بپردازیم و پس از سیمان کردن آن قسمت با استفاده از روش حفاری انحرافی این منطقه را دور زده و دوباره به مسیر حفاری قبلی بازگردیم.

حفاری افقی 3

حفاری در این روش، با زاویه 04 درجه نسبت به محور چاه انجام می شود. این نوع حفاری می تواند در سنگ مخزن بسیار بصرفه باشد چرا که سطح تماس مخزن را با جاه افزایش داده و در نتیجه باعث برداشت بیشتر و بهتر از مخزن شود، اما این روش نیاز به تکنولوژی بالایی نیز دارد.

حفاری چند جانبه

این روش بیشتر در چاه هایی مورد استفاده قرار می گیرد که بر سطح دریا (offishore) یا همان سکوهای نفتی و گازی دریایی قرار دارند. در این روش از یک سکو در جهت های مختلف، حفاری انجام می شود به صورتی که هم زمان می توان چندین نقطه در یک مخزن یا مخازن مختلف راحفاری کرد.

حفاری تحت فشار 1

این روش دارای سرعت حفاری بسیار بالایی است. در این تکنیک فشار گل حفاری را طبق استانداردها و معیارهای مختلف که باعث فوران چاه نشود به میزانی پایین تر از فشار سازند و سیال موجود در آن می رسانند. کاربرد اصلی این روش برای حفاری سازندهای سخت می باشد به این ترتیب که اگر فشار روی این سازندها کم باشد فشار خود سازند موجب پاشیده شدن آن می شود و سرعت حفاری را تا حد زیادی بالا می برد البته این روش نیاز به تکنولوژی پیشرفته ای دارد.

حفاری مكانیكی

در این روش به یکی از سه روش ضربه ای چرخشی با ترکیبی از این دو، انرژی مکانیکی به سنگ منتقل می شود.

در اصطلاح عملیاتی را که به روش مکانیکی موجب حفر چال در سنگ می شوند حفاری مکانیکی می گویند. امروزه 90 درصد حفاریها به روش مکانیکی حفر می شوند. در معادن سطحی و حفاری های نیمه عمیق عمدتاً از ماشین های حفاری چرخشی با مته های مخروطی شکل و ماشین های ضربه ای سنگین استفاده می شود؛ اما در معادن زیرزمینی یا به طور کلی در عملیات زیرزمینی از ماشین های ضربه ای استفاده می گردد.

حفاری حرارتی به طور کلی صرف نظر از نوع روش و منشا انرژی، عملیاتی را که به حفر چال در سنگ منجر می شود، نفوذ پذیری می نامند. در روش حرارتی، به کمک تنرژی حرارتی از آمیختن هوا یا اکسیژن با یک نوع سوخت، ترجیحاً نفت سفید، نفوذ پذیری در سنگ صورت می گیرد. هوا یا اکسیژن و سوخت از دو مجرای جداگانه به داخل مخزنی واقع در پشت مته ارسال می شوند و پس از اشتعال، شعله حرارت را از طریق نازل سر مته به سطح سنگ منتقل می کند و حرارت نیز سطح سنگ را متورق و اماده جدایی می کند. در نهایت، به کمک فشار آب، قطعات متورق جدا و به سطح زمین منتقل می شوند.

حفاری آبی

در این روش، با استفاده از فشار آب تامین شده در سطح، حفر چاه امکان پذیر می گردد. در اینجا فشار آب با سایش سطح سنگ، مقاومت سنگ را درهم می شکند، و بدین ترتیب، حفاری صورت می گیرد. این روش با افزایشفشار آب، در استخراج ذغال سنگ و دخایر پلاسر نیز کاربرد دارد.

حفاری لرزشی

در این روش با ایجاد لرزشهایی با فرکانس 441 تا 44442 دور در ثانیه می توان سنگ را شکست. یکی از متداول ترین روش های حفاری لرزشی، روش حفاری مافوق صوت ا

 

خودرو جارچی...
ما را در سایت خودرو جارچی دنبال می کنید

برچسب : حفاری چاه عمیق , حفاری چاه آب, نویسنده : خودرو جارچی agheikhdrojarchi بازدید : 21 تاريخ : سه شنبه 17 تير 1399 ساعت: 1:35